راه اندازی استارتاپ

تاریخ ارسال : 1401/10/18

 طی سالهای اخیر نرخ کشف سنگ های با کیفیت بالا و قابل دسترس در حال کاهش است. استفاده از راه حل هایی به منظور اکتشاف و بهبود استخراج مواد معدنی کمیاب مانند طلا، عمر بهره برداری از معادن را افزایش می دهد.

چهار عامل گرایش معدنی ها به استارتاپ ها

اما چرا در دهه های اخیر شرکت های دانش بنیان به سمت ایجاد شرکت های استارتاپی حرکت کرده اند؟ حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران( ایمینو) در  نشست طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در این خصوص به چهار عامل اصلی اشاره کرده و می گوید: یکی از عمده دلایل که موجب شده تا شرکت ها به سمت شرکت های استارتاپی حرکت کنند «به کاهش عیار معادن و ذخایر سطحی باز می گردد»؛

 طی سالهای اخیر نرخ کشف سنگ های با کیفیت بالا و قابل دسترس در حال کاهش است. استفاده از راه حل هایی به منظور اکتشاف و بهبود استخراج مواد معدنی کمیاب مانند طلا، عمر بهره برداری از معادن را افزایش می دهد.

از سوی دیگر در عصر جدید حتی می توان با بهره گیری از بازیفت و استفاده مجدد از معادن و کالاها،‌مشکلات ناشی از کمیاب شدن مواد معدنی را به صورت چشمگیری کاهش داد. 

یکی دیگر از دلایل به «رشد تقاضای جهانی» مربوط می شود؛‌ طی سالهای اخیر افزایش شهرنشینی و توسعه سریع اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفت های فناورانه، موجب افزایش تقاضا برای منابع معدنی خواهد شد.

Image for post

Image for post

8 چالش استارتاپی

منصوری در ادامه به وجود چالش های بنیادین اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرده و می گوید:‌این بخش با چالش های بسیاری  روبرو است که در این خصوص می توان به «سنتی بودن صنعت و نقش پررنگ دولت»، « اختصاص منابع مالی ناکافی»، «یارانه های انرژی و نظام رانتی»، «چالش های مدیریتی ریسک»، « چالش مالکیت فکری»، «عدم حمایت کافی نهادهای قانون گذار»، «دانش نکافی و بی اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی» و «سرعت تغییر قوانین و مجوزهای چندگانه» اشاره کرد.  

راه اندازی استارتاپ‌ معمولا شروع طوفانی دارند، آن‌ها یک نیاز و خواست را در جامعه شناسایی می‌کنند و با توسعه محصول یا خدمتی در جهت پاسخگویی به آن نیاز، مورد توجه قرار می‌گیرند و خود را به وسیله ابزار متفاوت و شیوه‌های مختلف بازاریابی و روابط عمومی در سطح جامعه معرفی می‌کنند.

روزهای نخست کاری به شکایات رسیدگی می‌کنند و انتقادی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند. نشست‌های خبری تشکیل می‌دهند و در معرض سوال‌های بی‌پرده خبرنگاران قرار می‌گیرند. اما رفته رفته از این تلاش‌ها کاسته می‌شود و تنها به تبلیغات یک سویه یا کارزارهای تبلیغاتی و بازاریابی غیرتعاملی می پردازند.

تبلیغات برای آن‌ها تبدیل به روشی سریع در جذب کاربر و کسب سود حداکثری می‌شود. اکثر استارتاپ‌ها از ابزارهای تعامل دو سویه با افکار عمومی غافل می‌شوند و حتی سوال خبرنگاران را بی پاسخ می گذارند و گاهی تماس‌های ایشان، برای مدتی طولانی بدون جواب می‌ماند.

طراحان سیستم پایا

گروه طراحان سیستم پایا با بیش از 12 سال سابقه در زمینه طراحی سایت

حامد خمیس آبادی

نویسنده

1

مقاله

1401/10/18

تاریخ ایجاد